Zaanstad laat 2 ton voor arme jongeren onbesteed.

29 November 2018 - Reading time: 1 minutes

DONDERDAG 29 NOVEMBER 2018, 17:32

Zaanstad laat twee ton voor arme jongeren onbesteed

KROMMENIE - De gemeente Zaanstad laat van de 900.000 euro die het in 2017 krijgt om armoede te bestrijden, twee ton onbenut. Dat blijkt uit onderzoek van NH Nieuws. En daar baalt Erna Ekels van de Stichting Ondersteuning Zaanstreek-Waterland (OZW), die minima ondersteunt, flink van. De stichting had graag aanspraak gemaakt op geld van de gemeente. Zaanstad kreeg dus over 2017 900.000 euro. Zeven ton werd besteed aan Meedoen Zaanstad. Een tegemoetkoming voor schoolkosten, waardoor jongeren tevens gratis kunnen sporten of meedoen aan culturele activiteiten. Maar 196.158 euro bleef onbesteed. En dat terwijl er wel degelijk behoefte aan is: één op de acht kinderen in de gemeente leeft in armoede.

Donaties Erna Ekels begon met haar Stichting Ondersteuning Zaanstreek-Waterland in 2016 vanuit haar huis in Krommenie. Inmiddels zijn zo'n 500 gezinnen aangesloten. De stichting moet het doen met donaties van particulieren en allerlei inzamelingsacties, en krijgt van de gemeente geen euro subsidie. "Ik had graag een bijdrage gehad van de gemeente, maar hoor vandaag voor het eerst van deze regeling,", aldus Erna. In deze tijd van het jaar is Erna druk bezig met cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst. "De meeste kinderen krijgen namelijk niets, omdat er geen geld is." En daar kan Nancy uit Krommenie over meepraten. Ze zit al drie jaar in de schuldsanering met haar drie jonge kinderen. Daardoor moet ze rondkomen van tien euro per dag. "We kunnen er amper de dagelijkse boodschappen van doen. Naar een verjaardag kunnen mijn kinderen ook niet want we kunnen geen cadeautje kopen. Dus ben ik blij met de ondersteuning van de stichting van Erna."